Jesteś tutaj: Strona główna » Baza Wiedzy » ZDROWIE » Jak żyć aktywnie

Jak żyć aktywnie

Do utrzymania dobrego zdrowia potrzebna jest zarówno aktywność fizyczna, jak i utrzymanie odpowiedniej wagi ciała. Wszyscy: dzieci, nastolatki, dorośli, jak i starsi - mogą wpłynąć na poprawę swojego stanu zdrowia przez codzienne, umiarkowane ilości aktywności fizycznej.

Umiarkowana aktywność fizyczna - jest to każda czynność fizyczna, która wymaga od nas wydatkowania takich ilości energii jak chód na dystansie 3 km w ciągu 30 minut. Na umiarkowany wysiłek fizyczny należy przeznaczyć, w przypadku dorosłych 30 minut dziennie, lub 60 minut dziennie w przypadku dzieci. Jeżeli ten czas przeznaczamy już na wysiłek codziennie możemy zintensyfikować ćwiczenia lub wydłużyć ich czas. Można wtedy odnieść jeszcze większe korzyści zdrowotne.

Dzieci powinny zażywać ruchu przynajmniej przez 60 min. dziennie. Rodzice mogą im pomóc na różne sposoby, np.:

* Dawać dobry przykład. Być inicjatorem i organizatorem rodzinnych przedsięwzięć sportowych. Towarzyszyć dzieciom w zajęciach fizycznych.
* Zachęcać dzieci do aktywności fizycznej w domu, szkole, na podwórku z przyjaciółmi.
* Ograniczać takie czynności i zabawy jak: oglądanie telewizji, gry komputerowe i inne nieaktywne formy spędzania wolnego czasu, proponując w zamian zabawy z aktywnością fizyczną.

Przykłady aktywności fizycznej dla dzieci i nastolatków:

* Zachowywać się spontanicznie - biegać, chodzić, podskakiwać,
* Brać aktywny udział w zajęciach fizycznych podczas zajęć szkolnych i po lekcjach,
* Bawić się aktywnie podczas przerw szkolnych,
* Jeździć na rowerze,
* Jeździć na wrotkach lub rolkach,
* Grać w berka,
* Skakać na skakance,
* Tańczyć,

Dorośli:
Dorosłe, zapracowane osoby mogą 30 minut dziennie poświęcić na wykonywanie jednej lub kilku z niżej wymienionych czynności:

* chodzić lub jeździć na rowerze - zamiast jeździć samochodem,
* wchodzić nawet kilka pięter po schodach - zamiast wjeżdżać windą,
* wysiadać kilka przystanków wcześniej z autobusu i pozostały do domu lub do pracy dystans pokonywać na piechotę,
* pracować w ogródku,
* sprzątać dom,
* podczas oglądania telewizji wykonywać ćwiczenia fizyczne lub ćwiczyć na rowerze treningowym,
* bawić się aktywnie z dziećmi.

Osoby mogące poświęcić trochę więcej wolnego czasu na aktywność fizyczną mogą:

* jeździć na rolkach lub uprawiać jogging,
* jeździć na rowerze,
* pływać lub uprawiać aerobik,
* uprawiać takie sporty jak: kajakarstwo, narciarstwo biegowe, wspinaczkę skałkową,
* grać w: koszykówkę, siatkówkę, tenisa,
* tańczyć,
* trenować walki wschodu.

Starsi:
Osoby starsze wiekiem także powinny być aktywne fizycznie przez co najmniej 30 minut dziennie. Powinny przede wszystkim wykonywać czynności poprawiające siłę mięśni i zwiększające elastyczność ciała. Te dwie rzeczy bowiem wpływają bezpośrednio na zmniejszenie ryzyka upadku, złamania kości i późniejszych powikłań podczas leczenia skutków urazu. Takim codziennym treningiem może być podnoszenie małych ciężarów i noszenie zakupów ze sklepu.

Odżywianie:
Aby polepszyć swój stan zdrowia oprócz aktywności fizycznej powinno też zadbać się o odpowiednie odżywianie. Ćwiczenia fizyczne zwiększają ilość zużywanych kalorii. Ludzie, którzy zredukowali wagę swojego ciała, aktywność fizyczna pozwala zachować masę na odpowiednim poziomie. Zwiększenie ilości spalanych kalorii pozwala więcej jeść, a to z kolei sprawia, że wzrasta prawdopodobieństwo dostarczenia organizmowi niezbędnych składników pokarmowych. Uprawianie aktywności fizycznej i prawidłowe odżywianie, zwłaszcza dieta bogata w wapń poprawiają również stan kości. Wapń, witaminy i inne składniki odżywcze są potrzebne do prawidłowej budowy i utrzymania silnych kości. Aktywność fizyczna zwiększa ilość wbudowanych składników mineralnych do kości. Jednak często ludzie żyjący aktywnie i intensywnie zapominają o racjonalnym odżywianiu się. Takim osobom bardzo przydatne okazują się preparaty witaminowo - mineralne. Stosowane regularnie uzupełniają codzienną dietę. Są szczególnie wskazane dla osób uprawiających aktywność fizyczną w celu redukcji masy ciała.

Konsultacja lekarska:
Do uprawiania aktywności fizycznej najlepiej zdecydować się na wykonywanie takich czynności, które można wykonywać regularnie i które nie są uciążliwe dla codziennego trybu życia. Bardzo dobrze jeśli sprawiają także przyjemność podczas ich wykonywania. Niektórzy wybierają takie rodzaje aktywności, które dają się dopasować do ich codziennego rozkładu zajęć, np.: praca w ogrodzie, spacery lub bieganie z psem, dodatkowe wchodzenie po schodach, jazda rowerem do pracy. Inni wolą programy ćwiczeniowe podczas przerwy w codziennych czynnościach lub w pracy. Najważniejsze jednak, niezależnie od wybranego rodzaju aktywności, aby być aktywnym fizycznie każdego dnia. Większość ludzi dorosłych, którzy chcą uprawiać ćwiczenia fizyczne, sport lub inną tego typu aktywność nie potrzebuje konsultacji z lekarzem przed ich rozpoczęciem. Jednak, jeżeli ktoś planuje rozpoczęcie bardzo intensywnego programu ćwiczeń, a zaobserwuje u siebie przynajmniej jedną z poniższych cech, powinien skonsultować swoją decyzję z lekarzem:

* Stwierdzona choroba przewlekła, jak: nadciśnienie tętnicze, przewlekła choroba serca, osteoporoza, cukrzyca, czy otyłość
* Stwierdzone wysokie ryzyko wystąpienia choroby serca.
* Wiek powyżej 50 lat.

Korzyści zdrowotne, jakie można uzyskać z uprawiania regularnej aktywności fizycznej:

* Poprawa kondycji fizycznej,
* Lepszy rozwój i kondycja zdrowotna kości, mięśni i stawów,
* Wzmocnienie siły i wytrzymałości fizycznej,
* Utrzymanie prawidłowej masy ciała,
* Zmniejszenie ryzyka niektórych chorób, jak: choroby układu krążenia, czy cukrzycy typu 2,
* Lepsza kontrola ciśnienia tętniczego,
* Poprawa kondycji psychicznej i wzrost poczucia własnej wartości,
* Zmniejszenie uczucia niepokoju i depresji.
 

 

źródło: http://www.unipharm.pl/

Dodaj komentarz

Komentarze



Inowacyjna gospodarka