Jesteś tutaj: Strona główna » Baza Wiedzy » ZDROWIE » Joga i relaks

Joga i relaks

W zdrowym ciele zdrowy duch

Zdrowe i piękne ciało jest marzeniem niemal każdego człowieka. Jednak różne problemy i stres, utrudniają nam zachowanie spokoju ducha i znalezienie czasu tylko dla siebie. Rozmowa o tym, jak połączyć pielęgnację ciała i ducha

Dlaczego joga jest obecnie tak popularną formą ruchu?

Żyjemy w bardzo dynamicznych czasach, nasz tryb życia nie zwalnia, a jedynie przyspiesza. Wiąże sie to m.in. z podatnością na stres. Każdy z nas codziennie spotyka sie z takimi sytuacjami. Okazuje się, że potrzeba odnalezienia skutecznej formy relaksu jest coraz większą, do tego, by radzić sobie z nim na co dzień. Odpowiedzią jest właśnie joga, ponieważ podchodzi do nas holistycznie. Nie jest jedynie zbiorem ćwiczeń fizyczno-ruchowyh, a systemem obejmującym: nasze ciało, umysł, ducha oraz świadomość.

Jakie formy jogi uprawiane są najczęściej?

Na zachodzie (myślę tu o krajach europejskich oraz USA) mówiąc joga myślimy raczej o hatha jodze, która związana jest z pracą poprzez ciało i oddech. To przede wszystkim na tej ścieżce się skupimy. Warto jednak wiedzieć, iż jest ona jedną z wielu. Choć daje również inne korzyści, hatha joga na pewno może się przyczynić do wymodelowania sylwetki. W obecnych czasach możemy się spotkać z bardzo wieloma rodzajami tej ścieżki. Oprócz tej klasycznej, choć również bardzo zróżnicowanej w zależności od Mistrza, od którego sie wywodzi, znajdziemy wiele wariantów prowadzonych w fitness clubach, a nawet yoga dance.

Na jakie części ciała wpływają ćwiczenia jogi, jakie grupy mięśni są aktywizowanie?

Zależnie od tego jaki rodzaj jogi wybierzemy, w taki sposób będziemy pracować. Warto wiedzieć, że system ten daje nam pełen wachlarz pracy z ciałem. Zależnie od potrzeb dobiera się odpowiedni komplet asan (poszczególne pozycje jogi), tak by w harmonijny i zrównoważony sposób rozwinąć te partie, które są sprawne oraz zaktywizować, te które są mniej. Wynika stąd, iż możliwa jest praca z mięśniami wszystkich części ciała. Oprócz doboru asan możemy dobrać tempo wykonywanych ćwiczeń, co pozwala pracować na rzeźbę mięśni lub na ich wytrzymałość. Dość istotne jest również poprawienie giętkości i wytrzymałości ciała, co związane jest nie tylko z mięśniami, ale także ze ścięgnami.

Czy joga pomaga w kształtowaniu ciała?

Oczywiście, że tak. Mówimy cały czas o hatha jodze, czyli o rodzaju związanym z pracą nad ciałem. Wiemy, że każda praca mięśni powoduje ich kształtowanie się. Jest wiele szkół doskonalenia asan, niektóre zakładają osiągnięcie jakiegoś konkretnego efektu, inne np. Sri Sri Yoga, czy Purna Yoga mówią, by nie forsować ciała i uważnie pracować, w zgodzie z nim, czyli na tyle na ile nam pozwala przy jednoczesnym świadomym użyciu oddechu. Jednak efekt w postaci kształtowania ciała przyniesie każdy rodzaj.

Dlaczego?

Jak wiemy, w procesie działania progres jest nieunikniony. W każdym z tych przypadków wykonujemy pracę. Bardzo wielu moich znajomych tancerzy chwali jogę jako uzupełnienie ćwiczeń, doceniając efekty jakie przynosi. Coraz częściej spotykamy sie również z połączeniem jogi i tańca w bardzo wielu odmianach.

Co sprawia, że joga jest uważana również za metodę relaksacyjną?

By wytłumaczyć to w najprostszy sposób, bez wdrażania w poszczególne ścieżki, typy i rodzaje jogi, warto przyjrzeć sie prostej tendencji, której każdy z nas podlega. Zauważamy to, co stanowi kontrast do tego, co poznaliśmy wcześniej. Bez nocy nie rozpoznawalibyśmy dnia i tak samo relaks osiągamy poprzez uwolnienie od stresu, czy napięć. To czym zajmuje sie hatha joga, to najprościej mówiąc, napinanie mięśni i rozluźnianie ich, wysiłek i relaks. Ze względu na powiązanie naszego umysłu z ciałem, ćwiczenia fizyczne mogą również odprężyć właśnie umysł.

Wiedzieli o tym nie tylko starożytni jogini, gdzieś daleko w Indiach, ale również nasi pradziadowie głosząc: „w zdrowym ciele zdrowy duch”. Zwróćmy uwagę na nasz stan psychiczny, kiedy jesteśmy w dobrej kondycji fizycznej. Wigor wprost emanuje od nas. Co z kolei dzieje sie z nami, kiedy jesteśmy chorzy, np. przeziębieni. Naturalna jest utrata ochoty na zabawę, pogorszenie humoru, etc. Zatem, jeśli zadbamy o odpowiednią kondycję fizyczną, wpłyniemy tym samym na stan swojego umysłu. Tu jednak warto wspomnieć o roli oddechu, który poprzez umysł jest bezpośrednio związany z emocjami. Kiedy jesteśmy zdenerwowani nasz oddech staje sie skrócony, płytki, często urywany, a kiedy jesteśmy odprężeni jest długi, spokojny, głęboki. To w bardzo prosty sposób pokazuje nam te zależności. Skoro emocje wpływają na oddech, pracując z nim możemy wyciszyć umysł i nie dać porwać się emocjom. Dobrze jest spojrzeć na jogę z trochę szerszej perspektywy, nie tylko jak na orientalna gimnastykę i decydując się na zajęcia wybrać takie, które oprócz rozwoju fizycznego przyniosą odprężenie i relaks na subtelniejszych poziomach, dzięki wykorzystaniu odpowiednich technik oddechowych. Takie można zdobyć udając się na jeden z wielu kursów prowadzonych przez ogólnoświatową Fundację Art of Living.

W jaki sposób joga może pomóc w walce ze stresem?

Ja bym raczej zastąpiła wyrażenie "walka ze stresem" określeniem "zachowanie spokoju". Joga pozwala zachować wewnętrzną równowagę pomimo niekorzystnych warunków zewnętrznych. Tu nikt nie walczy, a jedynie zachowuje harmonię umysłu. W dzisiejszym świecie nie brak wojen o pokój. A czy to nie jest największy paradoks? Czy możemy dać innym coś, czego sami nie posiadamy? Jeśli sami zadbamy o spokój w naszym umyśle, przełoży się to na nasze relacje w pracy oraz z najbliższymi. Jeśli poświęcimy choć trochę czasu na to, by przyjrzeć się i uświadomić temu, co czujemy, na chwilę zwolnimy i odprężymy sie, z pewnością przyniesie to wymierne korzyści na wielu płaszczyznach naszego życia.

Dodaj komentarz

Komentarze



Inowacyjna gospodarka