Jesteś tutaj: Strona główna » Baza Wiedzy » ZDROWIE » Zdrowe brokuły. Dlaczego warto jeść brokuły?

Zdrowe brokuły. Dlaczego warto jeść brokuły?

Brokuły to samo zdrowie! Naukowcy i dietetycy od dawna przekonują, że dieta bogata w brokuły chroni przed rakiem. Jest jednak jedno „ale”. To zielone warzywo, rzeczywiście stanowi doskonałą broń w walce z nowotworami, ale trzeba wiedzieć, jak je przygotować.

Brokuły uważana są przez lekarzy i dietetyków za źródło zdrowia. Nic w tym dziwnego, bo brokuły zawierają duże ilości witamin i mikroelementów. W brokułach znajdziemy m. in. fosfor, wapń, żelazo i chrom. W brokułach znajdziemy także sulforafan, który pomaga w profilaktyce antynowotworowej. 

Jest jedno ale. Aby brokuł zachował zwoje zdrowotne właściwości niezbędny jest enzym. Enzym ginie, gdy wystawimy brokuł na bardzo wysoką temperaturę w mikrofalówce albo w czasie gotowania. 

Ten enzym, to myrozynaza, która pozwala na produkcję sulforafanu, silnego związku przeciwnowotworowego – wynika z badań opublikowanych na łamach „Journal of Food Science”. Dlatego – zdaniem naukowców z University of Illinois − mrożone brokuły nie mają już właściwości antyrakowych. Wszystko przez proces blanszowania warzyw w wysokiej temperaturze, który jest wstępem do mrożenia.

Naukowcy potwierdzają tym samym teorię, że odpowiednie gotowanie jest bardzo istotne dla zachowania wszystkich zdrowotnych właściwości warzyw. Dlatego ważne jest by brokułów nie przegotowywać. – Brokuły ugotowane prawidłowo są niesamowicie skuteczne w walce z rakiem. Wystarczy 3-5 porcji tych warzyw tygodniowo, aby odczuć efekt. – wyjaśnia dr Elizabeth Jeffrey z University of Illinois. 

Naukowcy zalecają, by brokuły blanszować w temp. Ok. 76 s.t C. To nie wszystko. Jeżeli chcemy wzmocnić antyrakowe działanie brokułów, to należy je spożywać razem z musztardą, czarną rzodkwią lub z wasabi. Dodatek tych produktów ułatwia trawienie, a tym samym wchłanianie odżywczych związków zawartych w tym warzywie. 

W razie utraty enzymu może nam jednak pomóc pewna „sztuczka”. Okazuje się bowiem, że w pewnych okolicznościach nawet brokuł przygotowany w mikrofalówce lub ugotowany może niejako „odzyskać” swoje właściwości. Aby tak się stało, powinien zostać podany z surowym warzywem z rodziny kapustowatych (np. brokuł, kapusta, brukselka). Nie potrzeba go wiele, by dostarczyć brokułowi utracony enzym. – przekonuje dr Jeffrey. 

Z kolei jeszcze inne badania (oczywiście amerykańskich naukowców) pokazały, że spożywanie brokułów wychodzi na zdrowie naszym oczom – to zielone warzywo chroni przed kataraktą oraz zwyrodnieniem plamki żółtej siatkówki oka. Poza tym główki brokułów ograniczają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Dodaj komentarz

Komentarze



Inowacyjna gospodarka